duminică, 24 martie 2013

"Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război"




"La ora 9 vine ordinul să ne echipăm. Ne încolonăm apoi pe o ploaie rece şi pătrunzătoare de toamnă.
-Vedeţi, domnule sublocotenent, dacă aruncam mantaua de cauciuc... 
-Bravo, Dumitre, eşti o ordonanţă clasică...
-Da, domn sublocotenent...
-Ce da, mă?
-Sunt aşa...cum spuneţi dumneavoastră.
-Eşti un prost."  

***
"Acum vro câtva timp, eram vreo cinci-şase inşi la caseria Camerii să ne luăm diurnele de sesiunea asta, când Nae Gheorghidiu dă cu ochii de Vasilică Săvulescu de la Brăila, îl ştiţi pe Săvulescu cum e totdeauna, lânos, netuns, cu gulerul murdar, cu pantalonii cu genunchi. Ghiorghidiu, de colo, privindu-l cum numără banii:
-Mă, Vasilică, acum, că ai bani, mai du-te şi tu la baie, mă
Da` Vasilică de colo:
-Zău, mă Nae, fac baie în fiecare zi.
Şi serios, acesta:  
-Ascultă, Vasilică, atunci schimbă apa..."

***

"Vine un tip care-i cerea de doi ani să-l numească în vro slujbă:
-Coane Nae, acum a murit, de o jumătate de ceas, Iorgu de la primărie, vreau eu în locul lui!
-Vrei locul lui, mă Vasile?
-Da, coane Nae!
-Bine, mă, uite-ţi dau o scrisoare pentru primar.
Şi scrise primarului o carte de vizită închisă în care-l ruga să-l ia măsură lui Ghiţă Vasiliu şi dacă i se potriveşte coşciugul, să-i dea lui locul mortului."  

***

"În prag, la Capşa, Nae se întâlneşte cu un vag cunoscut, un tip de prin nordul Moldovei, unul Mihai Tutunaru:
-Ce mai faci Nae?
-Bine, dar tu?
-Păi să vezi, că am fost la Viena că mi-e nevasta bolnavă în sanatoriu...am făcut acolo un consult...că a trebuitsă las pe soacră-mea la moşie tocmai acum când e lucru în toi, că am luat în arendă şi o moşioară a lui frate-meu. Şi dă-i şi dă-i ...
Nae, de colo, îl priveşte lung, aşteaptă şi pe urmă, mirat :
-Ascultă, dragă, ce te-ai apucat să-mi spui mie toate astea? Eu te-am întrebat ce mai faci, aşa cum se întreabă. Ce, tu ai luat-o în serios?"

Fragmente din romanul "Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război" de Camil Petrescu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu